RSS

Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Hulp aan personen met een handicap

Een tegemoetkoming voor personen met een handicap ontvangen


Om deze tegemoetkoming te ontvangen moet u een aanvraagdossier indienen bij het gemeentebestuur. U kunt uw aanvraag persoonlijk indienen op de dienst Sociale Zaken van de gemeente of iemand een volmacht geven (laten legaliseren door de dienst Bevolking).
Nadat u uw aanvraag ingediend hebt, ontvangt u van de FOD Sociale Zekerheid de volgende documenten om in te vullen:

  • formulieren waarop u uw gegevens, gezinssituatie en inkomen invult
  • een medisch attest dat u moet laten invullen door uw behandelend geneesheer en moet overhandigen onder gesloten omslag

 

De FOD Sociale Zekerheid behandelt uw dossier en neemt contact op met u voor bijkomende doktersbezoeken en zal u de resultaten hiervan meedelen evenals de eventuele tegemoetkomingen en/of kortingen waar u recht op hebt.
Zorg ervoor dat u de volgende documenten of gegevens bij zich heeft, wanneer u uw aanvraag indient op het gemeentehuis:

  • uw identiteitskaart;
  • uw volmacht, indien u gemachtigd bent door de persoon die het tegemoetkomingsdossier indient.

Om uw dossier te vervolledigen hebt u de volgende documenten nodig:

  • uw aanslagbiljet;
  • formulieren met betrekking tot uw inkomen (uitgereikt door de dienst Sociale Zaken);
  • een medische vragenlijst (overhandigd door de dienst Sociale Zaken) die moet ingevuld worden door uw arts.

 

Een parkeerkaart aanvragen


Om een parkeerkaart voor gehandicapten aan te vragen moet u een aanvraagformulier afhalen op de dienst Sociale Zaken. Klik hier om te vernemen welke de voorwaarden zijn om een parkeerkaart te ontvangen en waar u uw aanvraagformulier kunt verkrijgen.

 

Taxicheques of aangepast vervoer aanvragen

 
De gemeente geeft taxicheques uit voor inwoners die niet goed te been zijn en ouderen. Hiermee wil ze een financiële ruggensteun bieden aan personen die zich moeilijk kunnen verplaatsen met het openbaar vervoer en daarom geregeld een beroep moeten doen op taxi’s. Elke taxicheque heeft een zichtwaarde van € 5. Klik hier om te vernemen welke de voorwaarden zijn om van deze dienstverlening gebruik te maken en wat u moet doen om taxicheques te ontvangen.


De gemeente stelt tevens een speciaal aangepast voertuig ter beschikking van Etterbekenaars met beperkte mobiliteit. Dit voertuig wordt gebruikt om verplaatsingen naar zorgverleners en/of om medicijnen te gaan halen in de 19 gemeenten van het Brussels Gewest. Deze vervoersdienst wordt aangeboden bovenop de taxicheques. Men kan een beroep doen op de vervoersdienst en daarnaast taxicheques gebruiken voor andere verplaatsingen. Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden van het aangepaste voertuig en de voorwaarden om een beroep te doen op deze dienst.


Dienst Contact Plus
Oudergemlaan 219
Tel.: 02 / 627 27 37
E-mail: socialezaken@etterbeek.be

contact.plus@etterbeek.be

Document acties

  • irisbox
  • Stages
  • Platteground
  • Werken
  • Publicaties
  • wijkcontract
  • E-mail ons
  • donnerie
  • Socioculturele gids
  • Politie
  • O.C.M.W.

Vorige maand december 2014 Volgende maand

december
MaDiWoDoVrZaZo
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031